Alla motorer som sitter i terminaltraktorer (och andra självgående enheter) måste uppfylla specifika EU-utsläppskrav. De nya kraven heter ”Stage V” och gäller så kallade ”Non-Road”-fordon, vilket är kategorin som exempelvis traktorer och andra lantbruksfordon tillhör, medan lastbilar som kör på offentliga vägar måste uppfylla andra fastställda EU-krav.
De nya EU-utsläppskraven innebär en ytterligare sänkning av dieselpartikelutsläpp. Nu är fokus inte bara på själva partikelmassan, utan också på antalet partiklar, så att även de ultrafina partiklarna i avgaserna ska tas bort och inte bara de större partiklarna. Det ställer stora teknologiska krav på moderna dieselmotorer.
– De nya Terberg-dieselmotorerna är ett resultat av många års utvecklingsarbete där motorerna har förbättrats steg för steg. Samtidigt blir miljöteknologin allt mer komplex, t.ex. eftersom vätskan AdBlue kräver ett särskilt insprutningssystem och SCR-katalysatorer också för med sig nya komponenter i motorernas uppbyggnad, berättar Claus Lilleholt, produktchef på N.C. Nielsen A/S.
Att sänka mängden skadliga partiklarna från dieselmotorer är bra för både människor och miljö. Hos N.C. Nielsen ser man hur olika intressen från motortillverkare, lagstiftning, företag och användarnas önskan om grönare och miljövänliga teknologi samverkar positivt.
– Vi hälsar utvecklingen välkommen. Vi vill gärna röra oss i en mer hållbar riktning. Därför är det positivt att EU fastställer de skärpta utsläppskraven. De breder ut sig som ringar på vattnet och i t.ex. USA arbetar man med nästan identiska standarder. Vi ska göra vad vi kan för att skapa miljövänligare och energieffektivare lösningar, avslutar Claus Lilleholt.
Kontakta Bjørn Fuglsang om du vill ha mer information rörande innehållet i det här pressmeddelandet.