I hamnen arbetar två hydrauliska pelikankranar med att lasta av flis från skeppen. Varje år anlägger ca 350 skepp lastade med träflis från både Danmark och resten av världen. Träfliset lyfts över på transportband och körs till stängda lagerhallar där det kontrolleras beträffande orenheter innan det slutligen landar i en 70 meter hög pannbyggnad där förbränningen äger rum.
Hamnkranar och gripskopor är viktiga led i försörjningskedjan. Kranarna växlar mellan en gripskopa på 15 m3, en på 21 m3 och en clamp shield-skopa som används för att ta upp de sista resterna av träflis från fartyget. Hamnkranarna manövrerar snabbt, effektivt och med stor precision och kopplar loss skoporna automatiskt så att de står kvar på hamnområdet.
Den intensiva utvecklingsprocessen utmynnade i en specialutvecklad heavy handling-lösning i samarbete mellan HOFOR och N.C. Nielsen. Efter möten, besök av projektgruppen hos N.C. Nielsen och detaljerade tekniska beräkningar knäcktes till slut nöten: En Terberg RT223 med svanhals, fyra rolltrailers och två specialdesignade transportplattformar ska klara den dagliga hanteringen av de flera ton tunga gripskoporna.
– Vi har jobbat hårt på att hitta en lösning på det här problemet. Vi kom fram till att vi behövde konstruera transportplattformarna utifrån de stora gripskopornas format, funktion och vikt, både när de är öppna och stängda. Det krävdes två starka transportplattformar som tillsammans med rolltrailers, svanhals och terminaltraktor utgör en komplett heavy handling-lösning, berättar Key account manager Søren Kristensen från N.C. Nielsen.
Plattformen är konstruerad av solitt stål och behövde byggas i fyra delar för att det skulle gå att transportera ut från fabriken. Därefter monterades delarna ihop på användningsplatsen. Samtidigt har N.C. Nielsen i samarbete med HOFOR också konstruerat en ”kruka” för att transportera gripskoporna när de är stängda, ifall de skulle gå sönder, från hamnkajen till den nybyggda verkstaden.
Lösningen på intern transport bygger på sunt förnuft, väl beprövad teknik och solid transportutrustning som tål den hårda miljön i hamnen. Den fyrhjulsdragna Terberg RT223-terminaltraktorn har en vändskivekapacitet på 35 000 kg, så det finns tillräckligt med styrka att köra med transportplattform och trailers när gripskoporna säkert, effektivt och snabbt ska förflyttas till rätt plats.
För HOFOR Amagerværket har det varit avgörande med en enkel transportlösning som passar in i deras gröna filosofi:
– Vi arbetar med en jättestor grön omställningsprocess. För oss är det en stor förändring att gå från en koleldad anläggning till en biomassaanläggning som kan försörja flera hundratusentals konsumenter med grön energi. Vi är glada för N.C. Nielsens lösning som passar vår gröna profil perfekt och vårt behov av enkel, säker och effektiv transport av kranarnas gripskopor, säger Rene Christiansen, sektionschef på HOFOR Amagerværket