Stäng
Case Hyrföretaget PNO har satt som mål att bli grönast i transportbranschen. Därför står Terbergs eldrivna truckar högt på önskelistan.

– PNO hyr inte bara ut trailers längre, säger Antonio Ludvigsson, inköpschef och miljöansvarig för PNO i Sverige. Vårt mål är något mycket mer än bara en produkt eller tjänst. Vi ska inte vara bästa företaget i branschen, utan det bästa företaget för jorden!

Startsignalen till omprövningen kom när PNO-gruppens vd Jacob Lee Ørnstrand gick ut till hela företaget och gjorde klart att krafttag måste tas. Nu. Visst hade PNO, som så många andra företag, miljöprogram. Men de drevs lite halvhjärtat.

– Med Ørnstrands nya initiativ släppte alla spärrar, fortsätter Antonio. Det gör inget att det kostar nu, heter det från ledningen. Det kommer generera vinster i slutänden.

PNO investerar i många olika teknikprojekt, små som stora. Ett som redan är klart gällde att utveckla en ny kyl och frystrailer.

– Idag drivs kylaggregaten med diesel som pumpar ut mängder med avgaser, berättar Antonio. Vårt nya aggregat drivs helt med el från generatorer på axlarna och solpaneler på taket.

PNOs nya mobil-app Fleet Platform & Driver App är ett annat miljöinitiativ som nu testas av utvalda kunder. Tanken är att kunderna kan se var alla PNOs korttidshyrda trailrar finns, och om de är tillgängliga. Plus sina egna.

­– Du skall kunna lägga in dina transporter också, förklarar Antonio. Det vi försöker skapa är ett nätverk där alla kan komma in med sina lediga trailrar, all outnyttjad kapacitet, från en meters lastutrymme till en hel trailer.

I Europa åker i genomsnitt en av fyra trailers olastad och de tre övriga halvtomma.

– Med appen försöker vi ge logistikbranschen en lösning på sina problem, alltså mindre tomkörningar, fortsätter han. Men denna lösning bygger förstås på att företagen verkligen vill hjälpa varandra och öppna dörren för samarbete. Vi kanske får mindre uthyrning på grund av detta och tappar hyresintäkter. Men gör istället något för jorden.

För drygt två år sedan fick han i uppdrag att titta på hur företaget skulle kunna sänka elräkningen och samtidigt få en renare typ av el.

– Vår elräkning var jättehög, säger Antonio. Det var där det började, men så växte det till att försöka hitta något annorlunda. Det räckte inte med att spara. Vi bollade alla möjligheter och landade i en takanläggning.

PNO förbrukar ungefär en halv miljon kilowatt-timmar om året.

– Vi räknar med att vår nya anläggning producerar cirka 140 000 kilowatt-timmar per år. Helst vill vi vara självförsörjande, men det är lång väg dit. Nästa steg skulle kunna vara att skaffa ett eget vindkraftverk.

Av Terberg Scandinavia har Antonio beställt två nya eldrivna Terberg terminaltraktorer.

– Vi ska bli först i Jönköping och Helsingborg med eldrivna traktorer som dessutom laddas med solenergi. Du kan inte hitta en renare maskin idag.

PNO har redan fyra äldre Terberg-maskiner som håller på att ersättas. Nyligen levererades tre Terberg yard tractor modell YT 222 som har steg 4f motorer. PNO får även en ro-ro tractor, RT, som levereras i augusti i år.

Mot slutet av detta år börjar maskiner med steg 5 motorer som har ännu mer förfinad avgasrening att levereras. Tester har visat att den största delen av avgasutsläppen sker medan traktorerna står på tomgång och chauffören inte är på plats. Nu har alla yard tractors automatisk avstängning efter fem minuters tomgång.

– Terbergs eldrivna terminaltraktorer är imponerande, säger Antonio som varit och testkört i Danmark. Nu väntar jag på generation 2 som blir en helt ny maskin med bättre funktioner, verkningsgrad och prestanda. Jag har blivit lovad att jag ska bli den förste att få mina två maskiner.

Eldrift efterfrågas alltmer från alla håll, intygar Terberg Scandinavias distriktschef Per Löthner.

– PNO är en speciell kund för oss i och med att de är tydliga med att de menar allvar, säger Per. De gör verklighet av sina idéer. På det viset är PNO en utmanande kund. De kräver eldrift och de vill vara först.

Generation 2 av den eldrivna terminaltraktorn börjar levereras från tredje kvartalet nästa år. Den klarar att arbeta i temperaturer från minus 35 till plus 55 grader.

– El är framtiden, men vi är ännu i ett tidigt skede, fortsätter Per. Terberg tittar på alternativa energikällor till terminaltraktorer, dels på bränsleceller och på olika batterityper där vi också undersöker olika laddningsmetoder, där elväg skulle kunna vara en lösning. Terberg utvecklar även autonoma, alltså självkörande terminaltraktorer och har några prototyper i drift som på egen hand hämtar och lämnar trailers.

VILL DU VETA MER?

Kontakta Per Löthner, om du vill ha mer information rörande innehållet i det här pressmeddelandet