Stäng
Case Sex nya och robusta terminaltraktorer hanterar nu stora delar av containertransporten i Oslo hamn. – Arbetsdagarna är långa och krävande både för förare och maskiner och då är det viktigt att investera i kvalitet, säger Lars-Martin Vikor, chef på Maritime Truck AS, om de nya Terberg-traktorerna.

En betydande del av Østlandets import kommer via Oslo hamn och trots att Covid-19 har lett till nedgång i vissa branscher är aktiviteten i hamnen högre än någonsin.

– Vår hantering av containrar var rekordhög i augusti. Maritime Truck AS är ansvarig för all transport av containrar från skepp till lager och kan behöva hantera enheter som väger upp till 60 ton. Terminaltraktorerna utsätts för hög belastning och måste i genomsnitt bytas ut vart femte år, berättar Lars-Martin Vikor.

Mycket tillmötesgående

I slutet av förra året levererade N.C. Nielsen AS nio nya Terberg-maskiner till Maritime Truck. Sex av dem kör för Ylliport som driver Oslo hamn och de andra tre kör på PostNords terminal på industriområdet Alfaset.

– Maritime Truck AS har använt maskiner från Terberg i många år och vi upplever att N.C. Nielsen är mycket tillmötesgående och gör allt de kan för att göra samarbetet lönsamt. För att vi skulle få kontraktet med PostNord var vi tvungna att införskaffa maskiner vi inte hade och N.C. Nielsen fixade fram dem på rekordsnabba tre veckor, säger Vikor.

Utsläppsfri hamn

Det nya leasingavtalet för Terberg-maskinerna är tecknat på fem år. Innan 2025 ska Oslo hamn vara utsläppsfri och Lars-Martin Vikor menar att vi är inne på de sista åren med fossilt bränsle.

– Vi förväntar att Terberg har utsläppsfria alternativ för vårt segment på marknaden innan 2025 när det är dags för de här traktorerna att gå i pension. Maskinernas kvalitet och N.C. Nielsens kompetenta uppföljningar är absolut nödvändiga för oss som seriös leverantör av tjänster och personal. Terberg-traktorerna är driftssäkra och har bra förarmiljö, vilket krävs för att arbetet på terminalen ska kunna utföras stabilt, effektivt och professionellt, säger Vikor.

Sju av Maritime Trucks nya maskiner är rena terminaltraktorer som är stabilt byggda med helsvetsade ramar, lock up-växellåda, dubbelverkande hydraulik och hög förarkomfort med automatiskt vändbar förarposition. Maskinerna är utrustade med steg-5-motorer och uppfyller de stränga utsläppskraven som gäller för marknaden.

Terberg har utvecklats för optimal driftssäkerhet, komfort och totalekonomi för användarna.

Vill du veta mer?