Stäng
Alla N.C. Nielsen kan nu presentera en ny och uppdaterad version av den innovativa Terberg YT203-terminaltraktorn. Den nya terminaltraktorn med EV-teknik förväntas sätta den tekniska standarden för terminaltraktorer som används på distributionscentraler, hamnterminaler, flygplatser och andra verksamheter där lösa trailers ska flyttas.

Terberg YT203 EV är en riktig innovation. För första gången någonsin kan man välja en helt eldriven terminaltraktor som har samma prestanda som dieselversionen av samma maskin. Den släpper varken ut CO2 eller NOX och uppfyller därigenom de allra hårdaste miljökraven. Den nästan ljudlösa maskinen med låg vibrationsnivå förbättrar arbetsmiljön även när den körs inomhus.

 

Något som utmärker Terberg YT203 EV särskilt är det individuellt anpassade batteripaketet som sätts samman utifrån kundens specifikationer. De temperaturstyrda (TMS) batterierna lämpar sig väl för körning i både mycket kalla och mycket varma omgivningar – och med en snabbladdare på upp till 150 kWh går det att fulladda maskinen på bara en timme.

Samtidigt har Terberg YT203 EV färre rörliga maskindelar än dieselversionen, vilket leder till lägre underhållskostnader. Den enkla och genomtänkta maskinkonstruktionen är också en fördel när servicemontörer ska byta ut maskindelar vid planerat underhåll eller vid oväntat stopp där det krävs en snabb reparation.
 

Terberg YT203 EV kompromissar inte vad gäller råstyrkan: lyftkapaciteten är upp till 36 000 kg på vändskivan som kan låsas automatiskt inne från hytten. Ett robust chassi, en säkerhetstestad hytt och en enkel maskinkonstruktion gör terminaltraktorn till ett stabilt, effektivt och ekonomiskt fordon som utför intern transport utan problem.

– Vi ser ett ökande intresse av vår nya Terberg terminaltraktor med EV-teknologi. Med de nya modellerna tar Terberg ytterligare ett steg på marknaden. Våra kunder efterfrågar en lösning som är effektiv, miljövänlig, hållbar och ekonomiskt lönsam. Med Terberg YT203 EV kan vi nu erbjuda en sådan lösning. De elektriska Terberg terminaltraktorerna har en direkt jämförbar kapacitet med konventionella förbränningsdrivna terminaltraktorer, säger Per Löthner distriktschef N.C. Nielsen AB.

VILL DU VETA MER?

Kontakta Claus Lilleholt, landschef for Sverige om du vill ha mer information om innehållet i det här pressmeddelandet.