Stäng
Case I våras lade det första skeppet till i Ny Vesthavn i Kalundborg på västra Själland i Danmark. Efter några få månaders intensiva förberedelser kunde APM Terminals inviga den nya containerterminalen, och samtidigt stod N.C. Nielsen redo med en flotta med reachstackers från Konecranes, en terminaltraktor från Terberg, en gaffeltruck från Linde, samt extrautrustning för att hantera alla containrar på öppningsdagen.

– Vi hoppas att den nya APM-terminalen ska kunna hantera en stor del av Själlands containertrafik och spela en avgörande roll i leveranskedjan. Kalundborg ligger geografiskt bra utifrån skeppens primära rutter och vi förväntar oss därför att kunna ge god service både till befintliga och nya kunder, säger Per Bøch Andersen, Head of Operations på APM Terminals.

Varje vecka ska APM Terminals hantera containrar på terminalen. Det kräver ett nära samspel mellan skepp, hamnkranar, heavy handling-maskiner och lastbilarna som levererar och hämtar containrarna. Med en bred kaj, flera huvudvägar och noga utmärkta förvaringszoner med bl.a. strömförsörjning till kylcontainrar är terminalen ett logistiskt konstverk.

– Terminalen är dimensionerad för optimal drift. Det är även maskinerna och utrustningen från N.C. Nielsen. Vi har haft en positiv dialog, hittat en flexibel lösning och fått en stark maskinflotta levererad på kortast möjliga tid. Vi är beroende av de tre reachstackerna från Konecranes och de sätts verkligen på prov när ett containerskepp lägger till och det samtidigt myllrar av lastbilar på terminalen, säger Martin Bro Andersen och Nikolaj Klokholm, Operation Supervisors på APM Terminals.

 

Jonglerar med containrar

De tre reachstackerna från Konecranes är i drift från morgon till kväll. De kraftfulla lågutsläppsmotorerna kör med reducerad bränsleförbrukning och uppfyller miljöregler och -standarder. De lyfter, roterar och placerar alla typer av containrar, när containrarna ska lyftas upp på eller ner från lastbilar, placeras på varandra eller sättas i en förvaringszon.

Terberg terminaltraktorns uppgift är att förflytta containrar från hamnkajen och längre in på terminalen där Konecranes reachstackerna tar över. Det ger den kostnadseffektivaste driften. Samtidigt är Linde 5 ton trucken i full färd med att flytta mindre containrar, OBC-behållare och annat gods. På det här sättet har APM Terminals fått en anpassad maskinflotta som gör containerdriften smidig. 

– Samarbetet med APM Terminals är ett stort nöje. Vi hade en hård deadline när containerterminalen skulle öppna. Därför behövde vi arbeta för högtryck för att säkerställa att fabriksnya Konecranes levererades, göra i ordning de begagnade maskinerna och få allt på plats på terminalen till öppningsdagen. Vi är glada för att det lyckades och ser fram emot att ge service åt maskinflottan i framtiden, säger Jørgen Peter Lund, försäljningschef på N.C. Nielsen.

 

Vill du veta mer?