Det ser ut som om ett par terminaltraktorer har kommit på villovägar på tågspåren mellan Langå och Hobro i Danmark. Men specialmaskinen Terberg Zagro är gjord för att kunna köra både på och bredvid järnvägsspår och de två flexibla kraftmaskinerna hjälper just nu till under en omfattande spårrenovering utförd av entreprenadföretaget M.J. Eriksson A/S.

Fram till slutet av augusti 2018 förnyar Banedanmark sträckan mellan Langå och Hobro för att förbereda den inför framtidens snabbare eltåg. Det är ett logistiskt komplicerat arbete där beläggning, sliper och skenor grävs upp och läggs ner igen. Det görs med hjälp av ett 400 meter långt arbetståg bestående av specialmaskiner och materialvagnar som dras av en Terberg Zagro.

Under projektperioden är järnvägsspåren helt avstängda på sträckan. M.J. Eriksson A/S sköter skenorna och varje Terberg Zagro drar ett tågset på totalt 2500 ton och kan flexibelt köra tillbaka på spåret med materialvagnarna. De kan också köra av skenorna vid korsningar eller stationer och sedan köra vidare på allmänna vägar.

Alternativ till lok

Det gör Terberg Zagro till ett flexibelt alternativ till lok, eftersom lok på många sätt inte är särskilt väl lämpade för den här sortens spårarbete.

– Vi valde Terberg Zagro av flera anledningar. Vi kan flexibelt flytta runt de två maskinerna och även köra av spåret när det är nödvändigt, vilket ett lok inte kan. Jämfört med ett lok är det markant mycket billigare både att anskaffa och driva, t.ex. vad gäller dieselolja, och dessutom kan våra egna maskinförare köra dem. Vi ser många affärsmässiga fördelar med de här specialmaskinerna, berättar Sven-Åge Sletbak, projektledare hos M.J. Eriksson A/S.

M.J. Eriksson A/S hade länge varit på jakt efter nya specialmaskiner till de många järnvägsrenoveringarna i Danmark. De kontaktade N.C. Nielsen, ett team demonstrerade maskinen på containerterminalen i Trelleborg och snart efter det skrevs kontrakten under. Då började även ett stort dokumentations- och myndighetsarbete innan maskinerna landade i Danmark och kunde tas i drift.

– Maskinerna ger oss nya mobila möjligheter. Med dem kan vi köra i båda riktningarna på spåret och de kan också utföra andra transportuppgifter på byggarbetsplatserna. Förutom den stora dragkraften vill jag framhäva hyttkomforten där maskinföraren har både AC, kameror, fjädrat förarsäte och bred utblick. Våra mannar sitter i maskinerna i många timmar och komforten bidrar till arbetsglädjen, berättar Keld Røjskjær, instruktör från M.J. Eriksson A/S.

Hos N.C. Nielsen är man glad för att ha levererat specialmaskinerna i ett nära samarbete med nederländska Terberg och tyska Zagro.

– Vi har haft ett riktigt bra samarbete över landsgränserna där många människor i flera olika företag har arbetat åt samma håll. De två specialmaskinerna är anpassade specifikt till M.J. Eriksson A/S behov och vi har fått alla tillstånd och godkännanden från myndigheterna på relativt kort tid. Maskinerna togs i drift direkt så att anläggningsarbetet kan fortsätta som på räls, säger Søren W. Christensen, Key Account Manager på N.C. Nielsen A/S.

VILL DU VETA MER?

Kontakta Bjørn Fuglsang om du vill ha mer information rörande innehållet i det här pressmeddelandet.

På nc-nielsen.se använder vi cookies för att förbättra användarupplevelsen.AccepteraLäs mer om vår användning av cookies