Stäng
Case I slutet av 2021 öppnade DB Schenker sitt nya logistikcenter i Taulov, som består av en kontorsbyggnad och en cross docking-terminal med tak på 8 000 kvadratmeter, samt körytor på 90 000 kvadratmeter. Med 85 portar och ett evigt flöde av lastbilar, är terminalen en viktig länk i bolagets landtransporter, både på hemmaplan och utomlands. Från terminalen kan lastbilarna nå fler än 430 plaster i Europa.

– För oss handlar logistik om hög kvalitet i alla led inom värdekedjan. Vi arbetar minutiöst med att säkerställa kvalitet från början till slut och har fullständig kontroll över varorna från avsändare till mottagare. Våra nya logistikcenter speglar denna filosofi och våra flexibla Terberg BC-terminaltraktorer bidrar till att optimera den interna logistiken, berättar terminalchef Niklas Dini från DB Schenker i Taulov.

 

DB Schenker-terminalen är centralt placerad vid motorvägskorsningen i Taulov, varifrån inkommande och utgående varor kommer på tusentals pallar. Härifrån distribueras systemgods och direktgods på det jylländska, fynska och europeiska linjenätet med hjälp av 150 anställda, varav 27 arbetar på själva terminalen.

– Våra terminaler är byggda för att kunna hantera stora godsmängder och vi arbetar löpande med att optimera logistiken i alla hörn. Därför är vi mycket glada för våra Terberg BC-terminaltraktorer, som kan hantera både lösa trailers, växelflak och draganordningar, så att lastbilschaufförerna kan tillbringa så mycket tid som möjligt ute på vägarna, säger terminalchef Niklas Dini.

En snabb uppstart

Det nya och hållbara logistikcentret byggdes på rekordtid och skulle stå färdigt till DB Schenkers 150-års företagsjubileum 2022. N.C. Nielsen var tidigt ute, eftersom DB Schenker hade goda erfarenheter av Terberg från deras östdanska filial i Hvidovre. Därför beställde DB Schenker en Terberg BC redan hösten 2021, men på grund av de globala leveranskedjorna, kunde N.C. Nielsen inte garantera en blixtsnabb leverans.

Lösningen på detta problem blev att DB Schenker i första omgången tog emot en nyare, begagnad Terberg BC. Den användes under en övergångsperiod under våren, och ersattes sedan sensommaren 2022 med en fabriksny, vitmålad och högteknologisk Terberg BC (Body Carrier), med registreringsskylt, så att man också kan köra med den till en närliggande bensinmack för tankning.

– Vi har en positiv och pragmatisk dialog med N.C. Nielsen, som har löst våra brådskande behov. Vi har upplevt korta reaktionstider, ett stort engagemang och ett praktiskt förhållningssätt för att få logistiken på plats. Därför har vi kunnat vara igång under hela uppstartsfasen och det gläder mig att Terberg är en del av vår flotta, och våra medarbetare håller med om detta, säger terminalchef Niklas Dini.
 

Gott om utrymme

Med ett externt terminalområde på 90 000 m2, kan terminaltraktorn arbeta på en stor utomhusyta innanför de många portarna. DB Schenker arbetar med höga säkerhetsstandarder och medarbetarna, lastbilschaufförer och gästerna har inga tvivel om var de får vistas. Arbetsområdet för Terberg BC-terminaltraktorn är därmed optimal, med stora möjligheter till manövrering med lösa trailers, växelflak och släp.

Terberg BC hör till en serie multifunktionella och miljövänliga fordon som kan växla mellan tre olika transportuppgifter. I samma chassi finns det en inbyggd ram till växelflak med en lyftkapacitet på 25 000 kg, en vändskiva med en lyftkapacitet på 15 000 kg, samt en robust dragkoppling i händelse av att ett lastbilssläp måste bogseras.

– Vi har haft ett fantastisk bra samarbete med DB Schenker och jag är glad att vi har kommit i mål. Vi vill gärna göra det där lilla extra för att få saker att fungera och den tillfälliga lösningen har nu ersatts av en bestående Terberg BC-lösning som skapar värde på terminalen. Det har varit riktigt spännande att få vara med som leverantör i uppstarten av den nya terminalen, säger säljare Lars Søgaard från N.C. Nielsen.
 

Vill du veta mer?